HOME   newspaper  webshop  needsomething  mailenwin  aboutandcontact  twitter  facebook 

maandag 20 februari 2012

Food | Een week zonder E-nummers

Ik weet niet waardoor ik er gisteren plots over na ging denken maar ineens besefte ik me dat ik (en ik denk dat dit voor veel mensen herkenbaar is) dagelijks allerlei dingen eet zonder me ook maar enigszins bewust te zijn van wat ik nu precies eet. Ik bedoel hiermee dat ik geen flauw benul heb van de precieze ingrediënten in voedingsmiddelen die ik dagelijks zonder argwaan in mijn mond stop en dus mijn lichaam binnenlaat.

Ik kijk vrijwel nooit op de lijstjes met ingrediënten die er op verpakkingen staan en ook als ik dit wel zou doen blijft er veel onduidelijk. Want waar staan al die nummers en lange onbekende woorden nu eigenlijk voor? Ik besloot de hulp van Google in te roepen op zoek naar websites en andere bronnen die informatie geven over voeding en E-nummers. Al snel doken er op meerdere plaatsen volop negatieve artikelen op over de additieven die er aan veel voedingsmiddelen worden toegevoegd.

Ik hoor je denken, ja maar die zijn toch door de Europese Unie goedgekeurd? Ja dat klopt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet ongezond zijn. Zo las ik bijvoorbeeld dat lang niet alle combinaties van E-nummers (en je krijgt er natuurlijk heel veel verschillende binnen doordat je verschillende producten nuttigt) zijn onderzocht. Nu zijn er genoeg voor en tegens te bedenken rondom dit onderwerp, maar het is niet mijn bedoeling een discussie te starten.

Ik wilde je slechts even op het onderwerp attenderen en misschien kom je er nu achter (zoals ik gisteren) dat je er ook geïnteresseerd in bent en dat je er ook iets bewuster mee om wilt gaan. Ik wil dat wel (omdat ik het interessant vind en ik benieuwd ben naar het effect van het verminderen of vermijden van chemische/dubieuze/onnodige additieven). Ik heb dan ook een boekje besteld (dat ik tegenkwam tijdens het Google-en) genaamd: Wat zit er in uw eten?

Dit boekje in het kort: De E-nummers staan opgesomd met een uitleg en wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken. Groen is ok, oranje is oppassen en rood is absoluut vermijden. De meeste E-nummers staan in het rood. Men verwacht niet dat giftige ingrediënten door de autoriteiten toegestaan worden. Het bestuderen van etiketten en verpakkingen levert pas een schat aan informatie zodra men kan opzoeken wat de toevoegingen betekenen. 

Ik verwacht dat ik 'm morgen ontvang en ik wil in eerste instantie proberen om een week lang geen E-nummers binnen te krijgen.Ik ben benieuwd naar hoe lastig dat gaat worden aangezien ik gisteren tijdens een eerste onderzoekje in mijn koelkast en voorraadkast best ben geschrokken van de hoeveelheid producten met E-nummers.

Vragen waar ik na deze week voor mezelf antwoord op wil hebben is: Hoe lastig is het om geen E-nummers binnen te krijgen en is het realistisch om dit in het dagelijks leven vol te houden? En: Welke stoffen zijn volgens onderzoek het meest schadelijk? Ik denk dat ik met behulp van het boekje, Internet en het bestuderen van de ingrediënten van alles wat ik normaal eet en drink antwoorden ga vinden op mijn vragen.Volgende week zal ik nogmaals een artikel besteden aan dit onderwerp met daarin de conclusies.

Ook geïnteresseerd in Wat zit er in uw eten? Bestellen kan onder andere hier voor 9,90.

3 opmerkingen:

  1. Hi!

    Ik heb een aantal boekentips voor jou over het eten zonder E-nummers:

    - 100% Gifvrij, Julia Kang
    - In 28 dagen van gifbelt naar tempel
    - Boeken van Michael Pollen

    Ik doe het al een tijdje. Het is redelijk haalbaar door veel boodschappen bij de biologische winkel te doen, veel fruit en groente te nemen vooral als tussendoor. En natuurlijk alles zelf te bereiden (lunch/diner).

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Colinda, Oh wat ontzettend handig. Fijn dat je ze even deelt. Ik ga ze zeker even opzoeken. Dankjewel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig werd er net in Radar ook aandacht aan (dat boekje) besteed. Schrikbarend wat er allemaal voor rotzooi in eten zit!

    BeantwoordenVerwijderen