HOME   newspaper  webshop  needsomething  mailenwin  aboutandcontact  twitter  facebook 

maandag 23 april 2012

Travel | Dagje Friesland



Gisteren heb ik samen met LF (van Moon on the Rain) een roadtripje (wat klinkt dat toch altijd leuk!) gemaakt in eigen land en wel naar Friesland. Omdat dit best een eindje rijden is, hadden we lekker bijtijds afgesproken zodat we wel wat aan de dag hadden. Met een vers homemade lunchpakketje, digitiale spiegelreflex camera, regenjassen en de tomtom kon ons tripje beginnen!

Na wat flinke regenbuien tijdens de heenweg, liet de zon zich bij aankomst toch zien. Vervolgens werd het alleen maar aangenamer en ’s middags konden we gewoon zonder jas op een terrasje zitten (die regenjassen hadden we dus gelukkig niet nodig). Heerlijk! We hebben vanuit de auto veel gezien. Ik vind Friesland leuk! Gemoedelijk, aardige mensen, ruimtelijk, schattige huisjes (en tevens kasten van huizen) en het sluit helemaal aan bij typische beeld van Nederland: windmolens, platteland, koeien en landweggetjes.



We zijn uiteindelijk gestopt in Stavoren (dat een stuk kleiner bleek te zijn dan we dachten), in Hindeloopen en in Bolsward. In deze laatste plaats hebben we ’s avonds in een erg leuk tentje tapas gegeten. Overdag zijn we een aantal uren in Hindeloopen geweest. Echt een aanrader! Dit plaatsje heeft iets sprookjesachtig. De huisjes, de kleine soort van beekjes die langs de tuinen stromen, houten bruggetjes en de sfeer. Zo anders dan hier in de randstad. Het is net alsof je een beetje terug bent gegaan in de tijd (en nee, dit bedoel ik niet onaardig).


Als kind (ik denk dat ik een jaar of 11 was) bracht ik al eens een bezoekje aan Friesland, en ook aan Hindeloopen. Toen mijn vader van ons roadtrip plannetje hoorde, vertelde hij dat er in Hindeloopen een grote loods was met allerlei oude spullen (brocante en curiosa). Ik herinnerde me dat inderdaad en was direct benieuwd of dat na 15 jaar (!!) nog zou bestaan. Tijdens onze wandeling door Hindeloopen keek ik dan ook goed om me heen om te zien of ik het misschien toch nog ergens zag zitten. Heel toevallig liepen we er uiteindelijk toch nog tegenaan! Verbaasd en tevens enthousiast stapte ik naar binnen. Het was net zo groot als ik me herinnerde en ik keek m’n ogen uit. Lang niet alle oude spullen doen mijn hart sneller kloppen, maar prents (met daarop mode-items, vogeljes of bloemen), oude kaarten, meubeltjes en oude fotolijstjes met daarin mooie prents of borduursels zijn dingen waarmee ik mijn leefomgeving graag ‘mooier en gezelliger’ maak.


Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen… Ik verliet de winkel niet met lege handen. Mijn aanwinsten bestaan uit: een oude leren koffer (handig om tijdschriften of andere spullen in te bewaren) een oud houten kastje (deze wil ik gaan schilderen en vullen met al mijn parfumflesjes) en acht hele leuke oude kaarten. Dit alles ook nog eens voor een heel fijn prijsjes, waardoor ik dubbel geniet van mijn aankopen.



Omdat het zulk lekker weer was (echt, het zonnetje brandde als je uit de wind stond) zijn we nog even lekker op een terrasje gaan zitten. We besloten op de terugweg uit te kijken naar een leuk restaurantje om wat te eten. We stopten in Bolsward (een wat grotere plaats) en liepen al snel tegen een erg leuk restaurantje aan met tapas. Naast dat we hier erg lekker hebben gegeten was het personeel ontzettend vriendelijk en was het tentje leuk ingericht (veel felle kleurtjes en items die je ook zou kunnen tegenkomen bij Kitsch Kitchen op de Rozengracht in Amsterdam). Mocht je binnenkort een dagje vrij zijn en geen plannen hebben, dan raad ik je aan om eens een bezoekje aan Friesland te brengen!


3 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk uit allemaal :) Een tijdje geleden was ik in Joure, ook een erg leuk plaatsje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Jasmijn, thanks! :) Oh leuk, tips zijn altijd fijn! ik onthoud Joure voor de volgende Friesland trip ;) Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen